Hjulafton hela sommaren

Själland, ett lågland täckt av bördiga moränleror och ynka 128 meter som höjdpunkt. En dansk tunnpannkaka som till och med står sig slätt jämfört med Skåne. Men definitivt ett himmelrike för cyklister. .

SJÄLLAND. Det var en gång en yngling som gav sig ut på långfärd.
Det är rätt länge sedan nu och det bottnade i ungdomligt oförstånd. Ja, ska vi vara riktigt ärliga bottnade det i ett förlorat vad på restaurang Blå Grottan i Gävle – ett vattenhål som väl levde upp till sitt namn.
Ynglingen startade sin cykeltur på Brynäs i gävlarnas stad och redan innan skymningen fallit hade han kommit till Danmark. Det var en riktig håla utan vare sig pölse, pilsner eller piger. Däremot fanns där bensinmack, kyrka från 1300-talet och mäktigt gravfält.
Ingenting fick honom att ens sänka farten. Det regnade, blåste kraftig motvind och var allmänt otrevligt på Upplandsslätten. Alltså lämnade han Danmark utan saknad.

Exakt 16 år senare är den betydligt äldre ynglingen verkligen ute och cyklar i ett mer inbjudande Danmark. Det sker tillsammans med fotograf Ed.
Vi hyr dåligt pumpade och rätt skrangliga tvåhjulingar för två mynt med hål i. Det är bara att stoppa slantarna i en trälåda, ta varsin cykel och trampa rakt ut i blommande hagar. Självbetjäning á la Agersö.
Andra skönheter att ta sikte på är de vitgula prästkragarna, som pryder Margueritrutens skyltar. De markerar speciella turistleder, som via 350 mil passerar mer än 200 av Danmarks största sevärdheter.
Prästkragen, på rödbrun bakgrund, följer ofta smala landsvägar och erbjuder natursköna upplevelser från sadelryggen. För i detta dejlige land är det hjulafton året runt, men framför allt sommartid.

Neonklädda racergubbar far fram längs vägarna likt “Örnen från Herning”.
Ibland anfaller amatörryttarna i grupp, ibland kommer de flängande en och en i sina grälla dräkter. Ja, ibland ser man dem till och med lapa sol i dikeskanten med en grön dopningsflaska i högsta hugg. Precis som om de glömt att Knud Jensen-Enemark bara var 23 år när han definitivt cyklade in i väggen.
I Kalundborg träffar vi Torben och Nanna Liljeroth från Ballerup utanför Köpenhamn. De har imponerande packning, håller behagligt tempo, dricker näringsriktigt och har opretentiös framtoning.
– Det är tredje sommaren vi är ute och rör på oss. I år ska vi ta färjan över till Samsö, berättar Torben.

På Själland vill tandemparet Liljeroth rekommendera en tur kring fjordarna i norr.
– Börja i Roskilde och cykla norrut mot Fredrikssund, Fredriksverk, förbi Melby och Torup till Hundested och ta sedan färjan över till Rörvig och fortsätt på andra sidan Isfjorden söderut och tillbaka igen. Det finns en ekologisk by uppe vid Torup. Och Jägerspris, där Roskildefjorden smalnar av, är värt ett stopp.
– Men sydkusten vid Skälskör, med öarna Agersö och Omö, är också något extra. Ja, det vimlar av fina cykelvägar och avstånden mellan tältplatserna är inte stora.
De har campingbibeln Overnatninger i det fri med sig i bagaget.
– Vi planerar resorna noga och väljer ofta att sova i naturen. Gärna där det bara kostar 15 kronor natten, men ändå finns tillgång till vatten och toaletter. Man kan hitta små, privata campingplatser för bara ett enda tält.

Sedan rullar de sakta bort mot båten och lämnar Kalundborg och Vor Frue kirke med sina fem torn.
Liljeroths tyska kollegor, Elisabeth Niehoff och Dieter Faulhaber, har hittat sitt idealupplägg. De avverkar den 63 mil långa sträckan Berlin-Rostock-Gedser-Köpenhamn på 14 dagar. Vi haffar dem utanför Fakse, mellan en övernattning i Prästö och en i Köge.
– Det blir mellan fyra och sex mil per dag. Vi följer en uppgjord rutt med lite olika alternativ på lämpliga bed & breakfast-ställen. Men vi har bråttom, för vi ska börja jobba på måndag, berättar Dieter och pekar ut färdplanen på kartan.
De fortsätter norrut, mot slutmålet vid Hovedbanegården i Kongens by.
Vet ni förresten att Köpenhamn skryter med att vara världens cykelvänligaste huvudstad? Men så finns där också Forum med snurriga velocipedlopp, ett växande antal Christianiabikes av gammal Pedersenmodell och 300 kilometer cykelbana i city. Ett rullande föredöme i ett rullande dronningedöme.
Förklaringar längs resan:
Danmark, församling kring Sävjaån i Uppsala kommun, knappt 9 000 invånare.
Forum, velodrompalats på Frederiksberg där klassiska sexdagarslopp (6-dageslöb) arrangeras och där U2 spelade i helgen.
Knud Jensen-Enemark, landslagscyklist och tidigt offer för idrottsmedicinska experiment – drabbades av solsting under lagtempoloppet i Rom-OS 1960 och avled.
Mikael Pedersen, Flöngfödd innovatör som 1893 tog patent på en “komfortcykel”. När produktionen återupptogs nästan 100 år senare blev Pedersencykeln populär inte minst i hippiekretsar.
Bjarne Riis, “Örnen från Herning” som vann Tour de France för fem år sedan och spred rena trampfebern i hemlandet.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *